Aubergizza

Skrevet av Anne Siri onsdag 12. januar 2011 • 10 kommentarer

Innebærer nyttårsforsettet å spise mer grønnsaker og mindre junkfood? Begynner du allerede å gå lei, og lengte desperat etter å sette tennene i en saftig pizza? Fortvil ikke! Den late ku hjelper deg til å holde nyttårsforsettene samtidig som du gafler i deg denne nydelige nesten-pizzaen. Det ER ikke pizza, men særlig Anne Siri vil påstå at det smaker like godt!

Her er pizzaen fylt med pesto, tomat, spekeskine, rødløk og ost:

Aubergine-pizza

Dette trenger du til pizzabunnen:

  • ca. 450 g aubergine, revet
  • 60 g parmesan, revet
  • 2,5 dl mandelmel (mandler kjørt i blender)
  • 1 eggehvite

Slik gjør du:

  • Ha den revne auberginen i et dørslag, dryss over litt salt, og rør rundt.
  • La det stå og renne av seg ca. 30 minutter
  • Klem ut mest mulig vann (gi deg når du ikke gidder lenger)
  • Bland sammen alle ingrediensene til en klissete deig
  • Pensle et bakepapir med litt olivenolje
  • Trykk deigen godt utover papiret, så tynt du får til uten at det blir hull

Aubergine-pizzabunn

  • Stekes på 230 grader i ca. 15 minutter
  • Ta bunnen ut av ovnen, den skal nå snus. Det kan være litt tricky, men her er sånn vi gjør det:
    • Legg et nytt bakepapir oppå bunnen
    • Få hjelp av en annen person eller bruk en stor tallerk eller lignende, og vipp hele greia rundt
    • Dra forsiktig av det gamle bakepapiret
  • Sett inn i ovnen igjen, og stek 5-10 minutter til – pass på så den ikke blir for brent i kantene (som du aner på bildet var jeg ikke så flink akkurat der)
  • Ta ut bunnen og la den hvile (dampe av seg) i minst 10 minutter

Denne supre videoen (engelsk, fra thisprimallife.com) viser fremgangsmåten for pizzabunnen, trinn for trinn.

Nå er bunnen klar til å fylles! For sikkerhets skyld kan det være lurt å ha på ost først. Ha deretter på ønsket saus, kjøtt, grønnsaker og putt den inn igjen i ovnen på litt høyere temperatur til osten er gylden.

NB: Bunnen blir fastere og mer “spise-uten-bestikk-vennlig” om du lar den stå noen minutter før servering – akkurat som vanlig pizza.

Følg @DenLateKu på Twitter og Facebook

10 kommentarer

  1. Regner vel med at det er den revne auberginen som skal drysse med salt og renne av seg? 🙂

  2. Hehe det stemmer, det er rettet opp 🙂

  3. Vi lagde aubergizza i dag og det ble kjempegodt! I grunnen bedre enn vanlig bunn. Mye lettere å få tynn, noe jeg ofte har feilet på. Vi brukte imidlertid soyamel istedet for mandelmel. Det fungerte bra det også.

    Aubergizza kommer nok på bordet igjen her, takk for oppskriften!

    • Godt å høre at Aubergizzaen falt i smak! Siden sist har vi laget den i et par andre varianter, men hovedsakelig som beskrevet her. Den kanskje viktigste justeringen er å steke bunnen litt ekstra alene på lavere varme, slik at den blir ekstra sprø.

      Gjør dere justeringer er det selvfølgelig bare å komme med forbedringsforslag. 🙂

  4. Takk for godt pizzatips! Har en sønn på 15 som er hveteallergiker og er stadig på jakt etter nye oppskrifter. Aubergine frister i alle fall mora…

    Jeg vil tro at en kan benytte all slags mel her, men det kan også være nyttig med et bindemiddel? For eks egg, Fiberhusk eller Xuantan Gum.

    MVH Eli

    • Har ikke tenkt på Aubergizzaen som et alternativ for allergikere, men ingenting gleder oss mer! 🙂

      Gjør du forbedringer i oppskriften som passer dere bedre er vi svært glade for alle forbedringsforslag! 🙂

  5. Tror du det går an å bruke grønn squash istedenfor aubergine og malte sesamfrø istedenfor mandelmel?

    • Umiddelbart er det ingenting som skurrer voldsomt i mine ører. Det er jo bare å prøve, så kan du jo legge igjen kommentar om hvordan det gikk? 🙂

    • Jeanne: Eneste utfordringen med squash er at den har enda mer vann enn auberginen, så det er mulig det blir en mindre fast bunn. Jeg bruker gjerne squash i muffins og kake, men kanskje det fungerer som pizzabunn også? Verdt et forsøk!

      Et annet alternativ er blomkål, dette har jeg lest at mange benytter med hell. Men også her er utfordringene å få ut mest mulig vann. Jeg ville uansett satt ned temperaturen og heller stekt det litt lenger.

      Sesamfrø fungerer sannsynligvis helt fint i stedet for mandler. Eventuelt en miks av sesam- og solsikkefrø. Det går også an å ha oppi et bindemiddel som fiberhusk eller johannesbrødkjernemel hvis man vil.

  1. […] bunn til aubergizza, i to […]

 

© 2010-2017 Anne Siri Koksrud og Martin Bekkelund
OpphavsrettRSSKontakt

Facebook Twitter WordPress Flickr Vimeo