Sannheten om slanking

Skrevet av Martin torsdag 9. september 2010 • 5 kommentarer

Slanking har vært et hatet og omdiskutert tema siden nyere tiders morgen. Pulver, piller og parmesanpressede pærer — kreativiteten tar ingen ende for de som forsøker å gå ned i vekt, men som aldri lykkes.

Slanketull i Dagbladet

Hvem lurer man egentlig ved å spise «slankesjokolade»? Ikke kroppen din i hvert fall. Hva oppnår du med en kur slankepulver? At du går tilbake til gamle spisevaner straks kuren er over. Det ser ut til å være vanskelig å gå ned i vekt, i hvert fall for den som ikke vil se realitetene i øynene.

Sannheten er imidlertid langt enklere, men akk så vanskelig å gjennomføre. Det er verken dyrt eller komplisert, det krever kun at man innser noen realiteter og følger min fars særdeles enkle slankeråd:

Spis mindre, tren mer!

Når vi putter mat i munnen, putter vi også i oss energi. Kroppen omdanner mat til energi som den trenger for å utføre oppgaver. Problemet er at stadig flere putter i seg mer mat — altså mer energi — i løpet av en dag enn det kroppen har behov for. Ettersom kroppen ikke er en dum skapning, lagrer den selvfølgelig på energien — som fett — til dårligere tider. Problemet er bare at uten trening kommer aldri dårligere tider.

Dermed må du til med enkle men drastiske tiltak. Du vil bli overrasket over hvor lite mat du kan klare deg med i løpet av en dag, men samtidig fungere godt. Ja, du vil være sulten, ja det vil være frustrerende, ja det vil gi resultater, ja jeg har selv prøvd det og vet at det fungerer ypperlig — også over lang tid.

Kombinerer du et kosthold hvor du balanserer energiinntak og energiforbruk med trening vil du raskt se resultater. Kroppen forbruker naturlig nok mer energi når du trener.

Så enkelt, men akk så vanskelig.

Følg @DenLateKu på Twitter og Facebook

5 kommentarer

  1. Så enkelt det kan sies 🙂 Er selv på 3. måned med denne filosofien, ingen godteri og ingen kaker, mere mosjon… Funker som bare det, har gått ned 2 beltehull 🙂
    … er jo heldig at jeg har en kone som lager de mest fantastiske pescovegetariske retter som gir mye av alt det gode.

  2. Siden du selv har prøvd kommer det vel et knippe gode og sunne oppskrifter etter hvert?

    Selv anbefaler jeg denne: http://www.tine.no/166745.cms
    (Med Kesam mager selvsagt)

  3. Det kommer massevis av oppskrifter, Erlend! 🙂

    Men det beste tipset er å kutte karbohydrater (sukker). Utover det spiser jeg det meste, gitt at det er rent og fritt for tilsetningsstoffer.

  4. «Spis mindre, tren mer!» er jo egentlig ikke helt sant, selv om det fungerer som et utgangspunktet. I og med at sammensetningen av næringsinnhold er ulik uansett hva du spiser, vil en mer korrekt påstand naturligvis være «Spis riktigere, tren (mer)!». Man kan jo, tross alt, og som et eksempel, spise en større mengde av karbonadedeig enn av kjøttdeig, og allikevel innta færre kalorier.

  5. For meg er påstanden helt sann! Jeg kan spise hva som helst — meierismør, sukker, krem og andre produkter som blir ansett som fy-fy — uten å legge på meg. Det handler om mengde og vilje.

    Men for å gjøre det enklere i hverdagen, og for å imøtekomme ditt poeng, kutter jeg ned på sukkeret. Det er sannsynligvis det vi får i oss aller mest av som vi trenger aller minst, og som er en av de største kildene til fedme.

 

© 2010-2017 Anne Siri Koksrud og Martin Bekkelund
OpphavsrettRSSKontakt

Facebook Twitter WordPress Flickr Vimeo